Halverwege! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Daniëlle Veen - WaarBenJij.nu Halverwege! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Daniëlle Veen - WaarBenJij.nu

Halverwege!

Blijf op de hoogte en volg Daniëlle

21 April 2014 | Suriname, Paramaribo

Ik zit nu precies halverwege! 9 weken gehad en nog maar 9 weekjes te gaan. En er komen nog allemaal mensjes aan, die tijd gaat snel straks! Tijd geleden dat ik wat geschreven heb, dus ik heb heel wat te vertellen :P.
Op stage kregen we eigen dossiers om mee aan de slag te gaan. Het was mij opgevallen dat met mijn 2 dossiers 2 jaar niks mee gedaan was. Het had ergens op een stapel gelegen dus. De cliënten werden opgebeld om te vragen hoe het nu met ze ging en of ze nog hulp nodig hadden. Nee dus. Ik bedacht me dat ze erg veel aanmeldingen krijgen wat ze nooit kunnen bijwerken (ze werken hier ook minder hard dan in Nederland hoor). Maar laatst werden ook een paar dossiers opgebeld die 3 jaar op een plankje hadden gelegen en die mensen hebben allemaal geen hulp meer nodig. Aangezien ze al die aanmeldingen niet kunnen bijwerken, is dit op zich wel weer een oplossing om het af te werken.. De dossiers zo lang laten liggen dat de mensen geen hulp meer nodig hebben…. ;)

Ik had nog nooit (gelukkig!) een crematie of begrafenis meegemaakt, maar hier in Suriname is dat hem wel geworden.. Onze huisbaas is overleden. Erg triest allemaal. Aangezien zij Hindoestaans zijn, werd hij op een Hindoestaanse manier gecremeerd! Wel bijzonder om te zien. (Al heb ik dus niet veel vergelijkingsmateriaal) Vrijdagochtend om 7.00, de dag van de crematie, werd het lichaam vanuit het crematorium naar het huig gebracht. In de dienst die volgde werd afscheid genomen. Ik vond het mooi dat Hindoestanen bloesem rond het hoofd van de overledene strooiden. (Ik vond het wel eng een dode man te zien :|) Wanneer Hindoestanen hier op een traditionele manier gecremeerd worden gaan ze naar de weg naar zee. Hier is een plaats waar de kist de brandstapel op gaat. Er worden allerlei extra brandbaar spul op gegooid en de kist ingebouwd in de brandstapel. De zoons staken de stapel toen in brand. Wat nogal erg ontoepasselijk was, was dat een vrouw die ook een studentenhuis runde wat met ons ging praten en uitnodigen om meer mensen te leren kennen etc. Ze gaf visitekaartjes weg, maar in feite wilde ze dus eigenlijk de studenten van de cremerende man afpakken en in haar eigen huis stoppen.

2 weken geleden zijn mijn ouders hier gekomen om mij op te zoeken. Errug leuk!!! Heerlijk elke avond uit eten en leuke dingen doen :). Lekker zwemmen enn… jawel een heerlijke warme stortdouche!!!!!!!!! Ik had geen vakantie dus vaak zocht ik hun op nadat ik klaar was met stage en de weekenden was ik bij hun. Vorig weekend zijn we naar Galibi geweest! Een stukje Suriname helemaal in de noord-oosthoek van Suriname. We zijn ook eventjes naar Frans-Guinea geweest. Een stukje Frankrijk hier! Ook betalen met euro’s dus, en ze rijden rechts (even wennen weer hoor). Het boottochtje naar Frans-Guinea toe stelde niet veel voor en werden we niet nat van. Toen we weer weggingen uit Frans-Guinea richting Galibi was de boottocht ongeveer anderhalf uur en we hadden hetzelfde verwacht als het eerste tochtje. Maar dat viel toch wat tegen.. Aangezien we tegen de stroming ingingen met nogal harde snelheid werden we echt klets en kletsnat. Eerst regende het ook nog, maar toen het daarmee stopte merkte je dat niet eens. Halverwege de rit nog wat zitten klooien met vuilniszakken om niet nog natter te worden.., maar we waren al kletsnat! Had de gids geen woord aan gelogen met: “het gaat een natte reis worden.” Vlak nadat we aankwamen hadden we het enigste uurtje zon van het hele weekend. Beetje jammer dat het niet meer was… :(
We hebben een dorpswandeling gedaan en hebben de dierentuin bekeken. Deze bestond uit maarliefst 2 doodskopaapjes, 1 nachtaapje en een paar neusbeertjes! Het dorp is een indianendorp. Dat is ook te zien aan dat de huizen allemaal uit elkaar staan en je weinig mensen ziet. Indianen zijn erg bescheiden, teruggetrokken mensen en dat is aan alles te zien. Ze gaan niet zelf een gesprek aan, maar antwoorden alleen, de huizen staan allemaal ver uit elkaar en hun dans is ook wat ingetogener.
’s Avonds zijn we om 11 uur weer in het bootje gestapt (droge tocht dit keer :) ) op weg naar het strand. Toen we het strand opstapten zagen we de eerste schildpad al. Zand vloog meters de lucht in, deze schildpad was aan het graven. Een volgende schildpad had haar eieren al gelegd en was haar kuil aan het camoufleren. De derde was haar kuil ook weer aan het dichtgraven. Terug bij de eerst had die haar kuil inmiddels gegraven en was bezig haar eieren aan het leggen. Erg bijzonder om te zien!!! Ik heb vorig jaar in Mexico tijdens snorkelen zeeschildpadden onder water mogen zien, nu heb ik ze ook op het land gezien! Toch wat makkelijker om de grootte in te schatten… nou best groot!

Precies een week later ben ik met mijn ouders de Brownsberg opgelopen. Super mooi! Het is prachtig om heel stil op de berg te staan en overal geluiden te horen in het oerwoud onder je. Black Spider Monkey, de brulaap, kikkers en vogels. We zijn gelopen naar een waterval en mijn kuitjes waren blij dat ze eindelijk weer eens wat mochten doen (mis het sporten hier wel een beetje..) dus die zijn een beetje gevoelig. Maar dat had ik er absoluut voor over! Weer een tijd regen gehad (gelukkig net toen we pauze hielden in een huisje), het is jammer te merken dat de regentijd eraan komt..
Voor mezelf houd ik een lijstje bij van alle dieren die ik heb gezien (in het wild) wat niet heel normaal is wat ik gewend ben:
- Gekko (altijd overal in en om huis)
- Leguaan
- Kolibri (heel erg mooi!)
- Luiaard (serieus lui: in de boom op de rug liggen met beentjes omhoog :))
- Kikkers van 10 cm grootte
- Bruine Kapucijnaap
- Pijlgifkikker (verschillende soorten, 1 met serieus felgroene strepen)
- Schildpad (zowel land- als zee-)
- Fel blauwe grote vlinders
- Pantergekko (wat grotere gekko met een panterprintje)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daniëlle

Actief sinds 20 Feb. 2014
Verslag gelezen: 331
Totaal aantal bezoekers 4603

Voorgaande reizen:

16 Februari 2014 - 18 Juli 2014

Stage Suriname

Landen bezocht: